In English
Hej, och välkommen till Swiftrs medlemsvillkor!
Dessa villkor är viktiga och innefattar dina rättigheter som medlem hos oss på Swiftr. Vi ber dig därför att
noggrant läsa igenom medlemsvillkoren tillsammans med vår integritetspolicy.
Trevlig läsning!
1. ALLMÄNT
Tack för att du väljer Swiftr! Dessa köpevillkor tillämpas på samtliga köp/abonnemang/utnyttjande av tjänster
gjorda på Swiftrs hemsida (www.swiftr.se), mobilapplikation eller mobila webbplats, gemensamt nedan kallade
Swiftr.
Vid köp och utnyttjande av tjänst på Swiftr har du som konsument (med konsument avses en fysisk person som
handlar för ändamål som faller utanför näringsverksamhet) bundit dig till de köp- och leveransvillkor som nedan
beskrivs.
Swiftr följer tillämplig tvingande konsumenträttslig lagstiftning.
Produkter och tjänster (såsom studios och klasser) som finns på Swiftr vid en viss tidpunkt innebär ingen garanti
för att att dessa produkter eller tjänster alltid kommer att finnas tillgängliga. Vi förbehåller oss rätten att
avveckla en produkt eller tjänst när som helst.
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa medlemsvillkor utan att meddela konsumenten. Den version av villkoren
som är senast publicerad är också den version som är gällande. Vi uppmanar våra medlemmar att kontinuerligt
hålla sig uppdaterade om medlemsvillkoren.
2. NJUT AV DITT MEDLEMSKAP
Nedan följer praktisk information om hur ditt Swiftr-medlemskap fungerar.
-
2.1 VAD INNEBÄR ETT MEDLEMSKAP HOS SWIFTR
Swiftr består av ett medlemskap som ger dig som medlem rätt att besöka och använda samtliga av de
faciliteter, klasser och aktiviteter som Swiftrs partnerstudios tillhandahåller åt Swiftrs medlemmar.
Alla faciliteter, klasser och aktiviteter som finns att tillgå för Swiftrs medlemmar finns presenterade
på Swiftr. Alla våra medlemskap är personliga och kan inte lånas ut eller överlåtas till annan person.
-
2.2 TIDSOMFATTNING
En medlemsperiod innefattar en månad från dess att medlemskapet startas och förnyas samma kalenderdag
varje månad. Har du exempelvis blivit medlem den 12:e maj kommer din nya medlemsperiod att starta den
12:e
varje följande månad, oavsett hur många dagar varje kalendermånad består av. Har du valt bindningstid
gäller
medlemsperioderna enligt samma princip.
-
2.3 VÅRA MEDLEMSKAP
Som medlem hos Swiftr så kan du välja mellan tre olika medlemskap – Unlimited, Unlimited 365 och Light.
Som
Unlimited och Unlimited 365*-medlem betalar du 729 kr, respektive 599
kronor, i månaden
och kan alltid
träna
obegränsat antal tillfällen. Som Light-medlem betalar du 499 kr i månaden och har möjlighet
att utföra 5
(fem)
träningstillfällen per kalendermånad.
*Unlimited 365 har bindningstid 12 månader.
-
2.4 UNLIMITED 365
Efter att dina 12 månader löpt ut kommer ditt pris om 599 kr per månad att
ligga kvar så länge du fortsätter att vara medlem på Swiftr. Om du väljer att
avsluta/frysa det och sedan vill bli medlem igen måste du teckna
ytterligare 12 månader för att behålla priset om 599 kr per månad.
Du kan tidigast avsluta ditt Unlimited 365-medlemskap under din 12e
månad, dvs då din sista debitering på bindningstiden skett.
-
2.5 BETALNING
Medlemskap som köps på Swiftrs hemsida betalas månadsvis och i förskott via autogiro. En betald period
(medlemsperiod) innefattar en månad från dess att korttransaktionen sker och dras samma kalenderdag
varje månad.
Har du köpt ditt medlemskap via faktura eller via tredje part, exempelvis Benify, så startar ditt
medlemskap då du mottagit en bekräftelse från Swiftr via mail.
-
2.6 ÅLDERSGRÄNS
Endast personer över 18 år, som ej är under förmyndarskap, kan köpa ett medlemskap på Swiftr. För
personer mellan 16 och 18 år krävs ett skriftligt tillstånd av målsman för att genomföra köpet.
-
2.7 BESÖK PÅ PARTNERSTUDIOS
Du kan besöka varje enskild studio obegränsat antal tillfällen om inget annat anges på studioprofilen på
Swiftr. Detta gäller för samtliga av våra medlemskap (med reservation för att du endast innehar totalt 5
träningstillfällen per kalendermånad om du har ett Light-medlemskap).
-
2.8 UTBUD AV KLASSER OCH ÖPPETTIDER
Vi strävar alltid efter att ha ett så stort utbud av klasser som möjligt, och generösa öppettider. Hos
vissa partnerstudios har vi dock inte alltid tillgång till 100% av deras ordinarie utbud. Alla klasser
som finns presenterade på swiftr.se eller i Swiftrs app är dock tillgängliga för dig som medlem,
detsamma gäller öppettider.
-
2.9 AVBOKNING AV KLASS
Om du är inbokad på en klass och inte har möjlighet att delta är det viktigt att du avbokar dig senast
4 timmar innan klassen börjar (i vissa fall har vi annan avbokningstid men då framgår det i
klassbeskrivningen). Den tredje gången du inte avbokar dig i tid under innevarande kalendermånad blir du
avstängd från att kunna boka klasser för den resterande delen av kalendermånaden, och du har då endast
möjlighet att använda Swiftr för drop in-träning. Du kan välja att låsa upp möjligheten till
klassbokning igen mot en avgift om 200 kr. Att låsa upp möjligheten till klassbokning kan endast
genomföras en gång per kalendermånad. Du låser upp klassbokningen under
klasser.
-
2.10 INCHECKNING PÅ STUDIO
När du besöker en studio är du som Swiftr-medlem skyldig att checka in på pass eller öppen träning genom
att scanna Swiftrs QR-kod. För att göra detta laddar du ner appen på
App Store
eller
Google play. Visa upp din entrébiljett för personalen.
Entrébiljetten är din unika personliga biljett. Ingen annan än du får använda ditt Swiftr-konto för
incheckning hos våra partners.
-
2.11 FRYS ELLER AVSLUTA MEDLEMSKAPET
a) Ditt medlemskap kommer att fortsätta löpande tills dess att medlemskapet avslutas.
Det är ditt
eget ansvar att avsluta medlemskapet om du inte önskar att det ska fortsätta löpa på.
Såvida du inte avslutar ditt medlemskap före utsatt förnyelsedatum godkänner du att medlemskapsavgiften
för nästa månad debiteras på ditt kort.
För att en uppsägning av ditt medlemskap ska vara giltigt måste du logga in via webb eller app och
avsluta det i Swiftrs portal. Ett chattmeddelande eller mail gäller inte som uppsägning/avslut/frysning
av ditt medlemskap.
Om du har ett aktivt medlemskap som du vill frysa eller avsluta så gör du detta under Min
profil.
b)
Du måste frysa eller avsluta medlemskapet senast 48 timmar före starten av din nästa medlemsperiod för
att inte ditt medlemskap automatiskt ska förnyas med ytterligare en medlemsperiod.
Medlemskapet avslutas då istället vid nästa medlemsperiods slut. Har du avslutat eller fryst ditt
medlemskap ersätts du inte för den innevarande medlemsperioden som du redan har betalat för.
Swiftr har ingen skyldighet att göra några återbetalningar om man som medlem inte avslutat sitt
medlemskap i tid, innan nästa period påbörjas.
Du har full rätt att träna under hela din betalda medlemsperiod.
Efter avslutande kan du inte använda Swiftrs tjänster igen förrän du åter aktiverar ditt medlemskap.
Datum för när just din medlemsperiod förnyas hittar du under Min profil.
Vill du återaktivera ditt medlemskap loggar du in på Swiftr och går in under Min profil, därefter är det
bara att välja prisplan och börja träna igen!
c) Har du ett medlemskap med bindningstid så kan du inte avsluta det
förrän den sista medlemsperioden startats (har du exempelvis 12 månaders
bindningstid så är det när den 12e debiteringen skett som du kan avsluta
medlemskapet).
d) Medlemskap med bindningstid kan frysas upp till 50 dagar per år.
-
2.12 TIDSBEGRÄNSAT ERBJUDANDE
Om du har nyttjat ett tidsbegränsat erbjudande eller en tillfällig rabattkod kommer ditt medlemskap
automatiskt att övergå till ordinarie pris efter avslutad rabattperiod.
-
2.13 UPPGRADERING OCH NEDGRADERING AV MEDLEMSKAP
-
2.13.1 Uppgradering
Om du vill uppgradera från Light till Unlimited aktiveras ditt Unlimited-medlemskap direkt,
oavsett var i din medlemsperiod du befinner dig. Betalning för de återstående dagarna på din
innevarande medlemsperiod kommer att läggas till på din nästkommande betalning.
-
2.13.2 Nedgradering
Om du vill nedgradera från Unlimited till Light aktiveras ditt Light-medlemskap direkt, oavsett
var i din medlemsperiod du befinner dig. Betalning för de återstående dagarna på din innevarande
medlemsperiod kommer att dras av från din nästkommande betalning.
-
2.14 KONTO
Även om du väljer att frysa eller avsluta ditt medlemskap ligger ditt konto och profil kvar hos Swiftr.
Om du vill att Swiftr ska radera ditt konto behöver du skriftligt anmäla detta till Swiftrs kundtjänst.
Detta gör du genom att maila hello@swiftr.app med mailadressen som är kopplad till ditt swiftrkonto.
Rubricera mailet med ”Radera mitt konto”.
-
2.15 SJUKDOM ELLER SKADA
Om du på grund av ändrade omständigheter som du inte kan kontrollera eller råda över blir förhindrad att
utnyttja ditt medlemskap (t ex längre sjukdom eller annan liknande omständighet som kan styrkas med
intyg), kan du avsluta ditt medlemskap innan medlemsperioden löpt ut genom att meddela Swiftr på
hello@swiftr.app och bifoga ditt intyg. Swiftr beslutar huruvida omständigheten är skälig för
återbetalning och ersätter dig därefter för den återstående tiden du har kvar av innevarande
medlemsperiod. Medlemskapet avslutas i sådant fall från det datum som Swiftr får in ditt meddelande.
-
2.16 MISSKÖTSEL
Som Swiftr-medlem är du en av Swiftrs ambassadörer och vi hoppas att du ska trivas och bemöta våra
partnerstudios och andra besökare så som du själv hade velat bli bemött. Som besökare hos våra
partnerstudios måste du följa de anvisningar och regler som råder hos varje enskild partnerstudio.
Vid användande av Swiftrs tjänster är det inte tillåtet att använda någon form av prestationshöjande
medel (dopingmedel) eller droger utöver mediciner som är föreskrivna av läkare. Om vi upptäcker
misskötsel i form av ett otrevligt beteende, hotfullt agerande, vandalisering eller missbruk av
medlemskapet så förbehåller vi oss rätten att omedelbart kunna stänga av ditt medlemskap för en viss
tid, alternativt avsluta ditt medlemskap.
I det fall att medlemmen medvetet eller på grund av oaktsamhet förstör något hos en partnerstudio är det
dennes ansvar. Det är således upp till medlemmen och studion att hantera situationen samt komma överens
om eventuell ersättning för skadan.
-
2.17 INSTÄLLDA KLASSER
Swiftrs partnerstudios har i sina åtaganden skyldighet att rapportera korrekta öppettider och schema,
samt att meddela vid inställda klasser, ändringar i schemat eller annat som kan göra att en klass inte
stämmer överens med informationen i Swiftrs system. I det fall då en studio underlåter att notera om
ändringar som påverkar medlemmen, hålls inte Swiftr ansvarig.
-
2.18 UPPKÖP AV BINDNINGSTID
Vi erbjuder dig en kostnadsfri månad hos Swiftr (värde 599 kr) om du har bindningstid kvar på ett annat
träningsmedlemskap och tecknar vårt medlemskap med 12 månaders
bindningstid (Unlimited 365). Maila bevis på
bindningstiden/uppsägningstiden på ditt andra träningsmedlemskap till
hello@swiftr.app så hjälper vi dig att komma igång.
Du får alltså en kostnadsfri månad hos Swiftr, och därefter startar ditt Unlimited 365-medlemskap med
12 månaders betalning.
Erbjudandet gäller endast nya kunder och ej i kombination med andra erbjudanden eller rabatter.
-
2.19 BJUD IN VÄNNER OCH FÅ RABATT
För varje person du bjuder in appliceras ett avdrag om 100 kronor eller 10 € (engångsbelopp) på din
nästkommande månadsbetalning samt, under speciella kampanjperioder, även på den första
månadsbetalningen för den inbjudna vännen. För att rabatten ska appliceras behöver den
inbjudne bli betalande medlem i minst en månad och registrera sig via din unika länk, vilken
återfinns under ”Konto” i appen.
Vän-rabatten är endast automatiskt applicerbar för befintliga och nya medlemmar som
betalar via kort.
För medlemmar som betalar på annat sätt än kort gäller följande:
- Vid köp via förmånsportal: ingen vän-rabatt kan ges
- Vid förskottsbetalning via faktura: Du får dina intjänade vän-rabatter avdragna vid
nästa fakturaköp
Notera att du själv behöver notifiera oss om att du har intjänade vän-rabatter att erhålla.
Gör detta i samband med din nästkommande fakturabeställning.
-
2.20 TA MED VÄNNER PÅ ETT GRATIS PASS
Du kan bjuda in vänner att prova Swiftr genom att ta med dem på ett kostnadsfritt
träningspass. Betalande medlemmar har rätt att bjuda på obegränsat antal fria träningspass
men maximalt ett fritt pass per extern person.
Det fria passet kan endast nyttjas om den externa personen registrerar ett konto via den
specifika klasslänken som återfinns under respektive klass i appen. Den externa personen
behöver innan klassens start boka klassen genom appen och checkar in via Swiftrs QR-kod
på plats. De fria träningspassen gäller endast klasser och kan inte användas för drop-in-
träning.
3. ÅNGERRÄTT
-
3.1 ÅNGERRÄTT ENLIGT DISTANS- OCH HEMFÖRSÄLJNINGSLAGEN
Om du köper ett medlemskap hos Swiftr har du enligt distans- och hemförsäljningslagen rätt att ångra
ditt köp inom 14 dagar från den dagen du ingått avtal med Swiftr, dvs då du
godkänt dessa
medlemsvillkor. Om du ångrar ditt köp måste du maila till hello@swiftr.app, I rubriken skriver du
"Ångerrätt". Ångerrätten gäller endast så länge du inte har börjat träna med Swiftr och/eller använda
tjänsten (dvs. bokat in dig på klasser eller besökt en studio). Swiftr betalar tillbaka din
medlemskostnad inom 30 dagar från det att vi har mottagit din ångeranmälan via mail. Observera att
ångerrätten endast gäller när du startar den första medlemsperioden.
För att få snabbast hjälp från Swiftr rekommenderar vi dig att maila oss enligt ovan instruktioner, men
du kan även använda dig av Konsumentverkets ångerblankett. Den hittar du här:
https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
4. RESERVATION
Swiftr reserverar sig för eventuella bugg- eller installationsfel, och kan inte hållas ansvarigt för skada som
en följd av sådan felaktighet.
Swiftr ansvarar inte för, och ersätter inte förlust av eller skada på, saker som medlemmen medför under
användning av Swiftrs tjänster.
Swiftr tar inte ansvar för eventuell skada eller bemötande som du som medlem får hos tredje part, såsom
partnerstudios eller någon annan av Swiftrs samarbetspartners. Uppmärksamma att vid samarbete med tredje part så
kan denne tillhandahålla separata villkor som innebär att du som medlem och utnyttjare av en tredje parts
tjänster eller erbjudande, också är bunden att efterfölja sådana villkor. Swiftr tar inte ansvar för innehållet
i dessa villkor och vi uppmanar våra medlemmar att läsa igenom samtliga av sådana eventuella villkor.
Du som medlem ansvarar själv för allt material du delar på, eller via Swiftrs hemsida eller applikationer.
Swiftr tar inte ansvar för sådant som utomstående publicerar på våra sociala kanaler.
Swiftr ansvarar inte för skada på dig eller skada orsakad av dig i samband med träning hos våra partnerstudios.
Undvik skador på dig själv och andra genom att använda rätt typ av utrustning, visa hänsyn, undvika smycken och
klockor eller dylikt som skulle kunna ramla av och vara någon till skada.
Om du som kund hittar ett kryphål eller en bugg i systemet som gör att medlemskapet inte fungerar som överenskommet ska du meddela oss på Swiftr.
Det är inte tillåtet att systematiskt utnyttja buggar och kryphål till sin egen fördel. Du som kund är skyldig att betala för perioden som medlemskapet har varit aktivt.
5. KUNDTJÄNST
Om du har några frågor, om något har blivit fel med ditt medlemskap eller om du av någon annan anledning önskar
nå vår kundtjänst finns vi tillgängliga för dig på mail, hello@swiftr.app.
6. PERSONUPPGIFTER
För fullgörandet av avtalet är Swiftr skyldigt att samla in personuppgifter. Med personuppgift avses all slags
information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. De uppgifter som lämnas
vid registreringen behandlas av Swiftr. Du har rätt att en gång per år begära utdrag för den information som
finns registrerad om dig. Om några uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller missvisande rättar vi självklart
till dem om du meddelar oss. Du kan även begära att få uppgifterna om dig raderade. Swiftr använder endast
uppgifterna för det rätta fullgörandet av avtalet och säljer inte personuppgifterna vidare till tredje part.
Genom godkännande av dessa villkor (Medlemsvillkor) godkänner du även Swiftrs insamling och behandling av dina
personuppgifter.
7. FORCE MAJEURE
Swiftr befrias från att fullgöra leverans om särskild omständighet utanför Swiftrs kontroll och som Swiftr
skäligen inte kunde ha räknat med vid avtalets träffande. Exempel på dessa innefattar arbetskonflikt,
naturkatastrof, eldsvåda, olycksfall, krig, myndighetsbeslut eller annat förhållande som har legat utanför
Swiftrs kontroll och som väsentligen inverkar på Swiftrs möjligheter till fullgörande av avtalet.
8. RÄTTIGHETER VARUMÄRKE
Samtliga av Swiftrs applikationer, varumärken, logotyper, domännamn etc. är Swiftrs egendom och får ej använda
Swiftrs varumärke i varken kommersiellt eller icke-kommersiellt syfte utan Swiftrs medgivande.
9. TVIST
Swiftr strävar efter att samtliga kunder ska vara nöjda. Vi försöker alltid att i första hand komma överens med
dig om någonting har blivit fel. Om vi trots våra ansträngningar inte kan komma överens rekommenderar vi dig att
vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden för en oberoende prövning. Självklart följer vi Allmänna
Reklamationsnämndens rekommendationer.
10. FÖRETAGSINFORMATION
Swiftr AB
Malmskillnadsgatan 32
111 51 Stockholm
Bankgiro: 5119 – 3191
Bank: SEB
Organisationsnummer: 559054 - 9894
Mail: hello@swiftr.app
Senast uppdaterad: 8 september 2020