In English
Hej, och välkommen till Swiftrs medlemsvillkor!
Dessa villkor är viktiga och innefattar dina rättigheter som medlem hos oss
på Swiftr. Vi ber dig därför att noggrant läsa igenom medlemsvillkoren
tillsammans med vår integritetspolicy. Trevlig läsning!
1. ALLMÄNT #
Tack för att du väljer Swiftr! Dessa köpevillkor tillämpas på samtliga
köp/abonnemang/utnyttjande av tjänster gjorda på Swiftrs hemsida
(www.swiftr.se), mobilapplikation eller mobila webbplats, gemensamt nedan
kallade Swiftr.
Vid köp och utnyttjande av tjänst på Swiftr har du som konsument (med
konsument avses en fysisk person som handlar för ändamål som faller utanför
näringsverksamhet) bundit dig till de köp- och leveransvillkor som nedan
beskrivs.
Swiftr följer tillämplig tvingande konsumenträttslig lagstiftning.
Produkter och tjänster (såsom studios och klasser) som finns på Swiftr vid
en viss tidpunkt innebär ingen garanti för att dessa produkter eller
tjänster alltid kommer att finnas tillgängliga. Vi förbehåller oss rätten
att avveckla en produkt eller tjänst när som helst.
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa medlemsvillkor utan att meddela
konsumenten. Den version av villkoren som är senast publicerad är också den
version som är gällande. Vi uppmanar våra medlemmar att kontinuerligt hålla
sig uppdaterade om medlemsvillkoren.
2. NJUT AV DITT MEDLEMSKAP #
Nedan följer praktisk information om hur ditt Swiftr-medlemskap fungerar.
-
2.1 VAD INNEBÄR ETT MEDLEMSKAP HOS SWIFTR #
Swiftr består av ett medlemskap som ger dig som medlem rätt att
besöka och använda samtliga av de faciliteter, klasser och aktiviteter
som Swiftrs partnerstudios tillhandahåller åt Swiftrs medlemmar. Alla
faciliteter, klasser och aktiviteter som finns att tillgå för Swiftrs
medlemmar finns presenterade på Swiftr. Alla våra medlemskap är
personliga och kan inte lånas ut eller överlåtas till annan person.
-
2.2 TIDSOMFATTNING #
En medlemsperiod innefattar en månad från dess att medlemskapet startas
och förnyas samma kalenderdag varje månad. Har du exempelvis blivit
medlem den 12:e maj kommer din nya medlemsperiod att starta den 12:e
varje följande månad, oavsett hur många dagar varje kalendermånad består
av. Har du valt bindningstid gäller medlemsperioderna enligt samma
princip.
-
2.3 VÅRA MEDLEMSKAP #
Som medlem hos Swiftr så kan du välja mellan tre olika medlemskap. Alla
medlemskap förnyas automatiskt.
Unlimited för 1049 kr/månad ger dig obegränsad träning på våra
partnerstudios och går att frysa upp till 90 dagar åt gången, hur många
gånger som helst.
Unlimited 365 för 849 kr/månaden ger dig obegränsad träning på våra
partnerstudios och går att frysa upp till 50 dagar per år. Unlimited 365
har bindningstid på 12 månader.
Light för 599 kr/månaden ger dig fem (5) träningstillfällen per
medlemsmånad. Light går inte att frysa.
-
2.4 STARTDATUM #
Vid tecknande av medlemskap har du möjlighet att välja ett annat
startdatum om du betalar med kort. Väljer du inte aktivt annat datum
startas medlemskapet direkt. Om du blir medlem under pågående kampanj
behöver medlemskapet startas innan kampanjen är över för att du ska
erhålla kampanjpriset. Du betalar alltid det pris som är aktuellt på den
dagen medlemskapet startar.
Om du köper via förmånsportal eller faktura kan du skjuta upp startdatum
max 3 månader och du behöver meddela oss detta i samband med köp. Har
medlemskapet redan startats kan det inte ändras i efterhand.
-
2.5 BETALNING #
a) Medlemskap som köps på Swiftrs hemsida betalas månadsvis och i förskott via autogiro. En betald period (medlemsperiod)
innefattar en kalendermånad från dess att korttransaktionen sker och dras samma kalenderdag varje månad. Har du köpt
ditt medlemskap via faktura eller via tredje part, exempelvis Benify, startar ditt medlemskap då du mottagit en
bekräftelse från Swiftr via mejl.
b) Som medlem ansvarar du för att uppge nödvändiga och korrekta uppgifter för att möjliggöra betalning. Om medlemsavgiften
inte betalas på grund av otillräckliga medel, ej godkänt autogiro- eller kortmedgivande, eller av annan orsak,
förbehåller sig Swiftr rätten att stänga av medlemskapet och överlämna skulden till extern inkasserare. Om du mottar en
betalningspåminnelse, inkassovarning eller inkassokrav från en extern inkasserare, ska betalningsinformation på fakturan
från den externa inkasseraren användas vid betalningen. Swiftr förbehåller sig rätten att debitera en påminnelseavgift
på 60 kr vid försenad eller utebliven betalning. Utöver detta kan inkassobolaget tillämpa administrativa kostnader.
-
2.6 ÅLDERSGRÄNS #
Endast personer över 18 år, som ej är under förmyndarskap, kan köpa
ett medlemskap på Swiftr. För personer mellan 16 och 18 år krävs ett
skriftligt tillstånd av målsman för att genomföra köpet.
-
2.7 BESÖK PÅ PARTNERSTUDIOS #
Du kan besöka varje enskild studio obegränsat antal tillfällen om inget
annat anges på studioprofilen på Swiftr. Detta gäller för samtliga av
våra medlemskap (med reservation för att du endast innehar totalt 5
träningstillfällen per medlemsmånad om du har ett Light-medlemskap).
-
2.8 STUDIOUTBUD, KLASSER OCH ÖPPETTIDER #
Vi strävar alltid efter att ha ett stort utbud av studios, klasser och öppettider. Hos vissa partnerstudios har vi dock
inte tillgång till 100% av deras ordinarie utbud och öppettider. Vissa studios kan även ha ett begränsat antal
tillfällen som man kan besöka dom per månad. Detta framgår då på studioprofilen. Då Swiftr jobbar med externa
partnerstudios förbehåller vi oss rätten att ändra utbudet löpande. Vi kan således aldrig garantera ett specifikt utbud.
-
2.9 AVBOKNING AV KLASS #
Du kan ha upp till 5 bokningar samtidigt. Om du är inbokad på en klass och inte har möjlighet att delta är det
viktigt att du avbokar dig senast 3 timmar innan klassen börjar (i vissa
fall har vi annan avbokningstid men då framgår det i
klassbeskrivningen). Missar du en bokad klass spärras du från att göra
nya bokningar och att frysa medlemskapet i 14 dagar. Du kan välja att
låsa upp ditt medlemskap mot en avgift på 150 kr. Missar du ytterligare
en bokning under tiden du är spärrad förlängs din spärr med 7 dagar och
avgiften för att låsa upp höjs till 225 kr och dina kommande bokningar
tas även bort. Under tiden du är spärrad har du möjlighet att använda
medlemskapet för drop in-träning. Du låser upp klassbokningen under
klasser.
-
2.10 INCHECKNING PÅ STUDIO #
När du besöker en studio är du som Swiftr-medlem skyldig att checka in
på pass eller öppen träning genom att scanna Swiftrs QR-kod. För att
göra detta laddar du ner appen på
App Store
eller
Google play. Visa upp din entrébiljett för personalen.
Entrébiljetten är din unika personliga biljett. Ingen annan än du får
använda ditt Swiftr-konto för incheckning hos våra partners. Det är ditt
ansvar att kunna styrka att du har varit på plats vid den aktuella
tidpunkten.
Du kan checka in tidigast 30 min innan klassen startar och incheckning
behöver ske innan varje klass.
-
2.11 FRYS ELLER AVSLUTA MEDLEMSKAPET #
a)
Ditt medlemskap kommer att fortsätta löpande tills dess att medlemskapet
avslutas. Det är ditt eget ansvar att avsluta medlemskapet om du inte
önskar att det ska fortsätta löpa. Såvida du inte avslutar ditt
medlemskap före utsatt förnyelsedatum godkänner du att
medlemskapsavgiften för nästa månad debiteras ditt kort. För att en
uppsägning av ditt medlemskap ska vara giltig måste du logga in via webb
eller app och avsluta det i Swiftrs portal. Ett chattmeddelande eller
mejl gäller inte som uppsägning/avslut/frysning av ditt medlemskap. Om
du har ett aktivt medlemskap som du vill frysa eller avsluta så gör du
detta under Min profil. Frysning går inte att kombinera med uppsägning
då du måste ha ett aktivt medlemskap för att kunna avsluta det.
Light-medlemskap går inte att frysa.
b)
Du måste frysa eller avsluta medlemskapet senast 48 timmar före start av
din nästa medlemsperiod för att inte ditt medlemskap automatiskt ska
förnyas med ytterligare en medlemsperiod. Medlemskapet avslutas då i
stället vid nästa medlemsperiods slut. Swiftr har ingen skyldighet att
göra några återbetalningar om man som medlem inte avslutat sitt
medlemskap i tid innan nästa period påbörjas. Du har full rätt att träna
under hela din betalda medlemsperiod. Efter avslutande kan du inte
använda Swiftrs tjänster igen förrän du åter aktiverar ditt medlemskap.
Datum för när just din medlemsperiod förnyas hittar du under Min profil.
Vill du återaktivera ditt medlemskap loggar du in på Swiftr och går in
under Min profil. Därefter är det bara att välja prisplan och börja
träna igen!
c)
Har du ett medlemskap med bindningstid kan du inte avsluta det förrän
den sista medlemsperioden startats (har du exempelvis 12 månaders
bindningstid är det när den 12:e debiteringen skett som du kan avsluta
medlemskapet).
d)
Medlemskap med bindningstid kan frysas upp till 50 dagar per år.
e)
Minst 7 dagar behöver gå mellan att kontot har frysts upp tills en ny frysning kan genomföras.
-
2.12 TIDSBEGRÄNSAT ERBJUDANDE #
Om du har nyttjat ett tidsbegränsat erbjudande eller en tillfällig
rabattkod kommer ditt medlemskap automatiskt att övergå till ordinarie
pris efter avslutad rabattperiod. Erbjudanden och rabatter kan inte
kombineras med varandra om inte annat anges. Swiftr reserverar sig att
korrigera eventuella fel som uppstår i samband med kampanjer och
erbjudanden.
-
2.13 UPPGRADERING OCH NEDGRADERING AV MEDLEMSKAP #
-
2.13.1 Uppgradering #
Om du vill uppgradera från Light till Unlimited aktiveras ditt
Unlimited-medlemskap direkt, oavsett var i din medlemsperiod du
befinner dig. Betalning för de återstående dagarna på din
innevarande medlemsperiod kommer att läggas till på din nästkommande
betalning.
-
2.13.2 Nedgradering #
Om du vill nedgradera från Unlimited till Light aktiveras ditt
Light-medlemskap direkt, oavsett var i din medlemsperiod du befinner
dig. Betalning för de återstående dagarna på din innevarande
medlemsperiod kommer att dras av från din nästkommande betalning.
-
2.14 KONTO #
Även om du väljer att frysa eller avsluta ditt medlemskap ligger ditt
konto och profil kvar hos Swiftr. Om du vill att Swiftr ska radera ditt
konto behöver du skriftligt anmäla detta till Swiftrs kundtjänst. Detta
gör du genom att mejla hello@swiftr.se med mailadressen som är kopplad
till ditt swiftrkonto. Skriv ”Radera mitt konto” i ämnesraden.
-
2.15 SJUKDOM ELLER SKADA #
Om du på grund av ändrade omständigheter bortom din kontroll och blir
förhindrad att nyttja ditt medlemskap (t.ex. längre tids sjukdom eller
annan liknande omständighet som kan styrkas med läkarintyg) kan du
avsluta ditt medlemskap innan medlemsperioden löpt ut. Detta gör genom
att meddela Swiftr på mejl (hello@swiftr.se) och bifoga ditt intyg.
Intyget behöver innehålla ditt namn, personnummer, datum och vara
undertecknat för att vara giltigt. Swiftr beslutar huruvida
omständigheten är skälig för återbetalning och ersätter dig därefter för
den återstående tiden du har kvar av innevarande medlemsperiod.
Medlemskapet avslutas i sådant fall från det datum som Swiftr får in
ditt meddelande.
-
2.16 MISSKÖTSEL #
Som Swiftr-medlem är du en av Swiftrs ambassadörer och vi hoppas att du
ska trivas och bemöta våra partnerstudios och andra besökare så som du
själv hade velat bli bemött. Som besökare hos våra partnerstudios måste
du följa de anvisningar och regler som råder hos varje enskild
partnerstudio.
Vid användande av Swiftrs tjänster är det inte tillåtet att använda
någon form av prestationshöjande medel (dopingmedel) eller droger utöver
mediciner som är föreskrivna av läkare. Om vi upptäcker misskötsel i
form av ett otrevligt beteende, hotfullt agerande, vandalisering eller
missbruk av medlemskapet förbehåller vi oss rätten att omedelbart kunna
stänga av ditt medlemskap för en viss tid alternativt avsluta ditt
medlemskap.
I det fall att medlemmen medvetet eller på grund av oaktsamhet förstör
något hos en partnerstudio är det dennes ansvar. Det är således upp till
medlemmen och studion att hantera situationen samt komma överens om
eventuell ersättning för skadan.
-
2.17 INSTÄLLDA KLASSER #
Swiftrs partnerstudios har i sina åtaganden skyldighet att rapportera
korrekta öppettider och schema, samt att meddela vid inställda klasser
och ändringar i schemat eller annat som kan göra att en klass inte
stämmer överens med informationen i Swiftrs system. I det fall en studio
underlåter att notifiera om ändringar som påverkar medlemmen hålls inte
Swiftr ansvarig.
-
2.18 UPPKÖP AV BINDNINGSTID #
Vi erbjuder dig upp till en kostnadsfri månad hos Swiftr (värde 849 kr)
om du har bindningstid kvar på ett annat träningsmedlemskap och tecknar
vårt medlemskap med 12 månaders bindningstid (Unlimited 365). Mejla
bevis på bindningstiden/uppsägningstiden på ditt andra
träningsmedlemskap till
hello@swiftr.se
så hjälper vi dig att komma igång. Du får alltså en kostnadsfri månad
hos Swiftr och därefter startar ditt Unlimited 365-medlemskap med 12
månaders betalning. Erbjudandet gäller endast nya kunder och ej i
kombination med andra erbjudanden eller rabatter.
-
2.19 BJUD IN VÄNNER OCH FÅ RABATT #
För varje person du bjuder in appliceras ett avdrag om 100 kronor
(engångsbelopp) på din nästkommande månadsbetalning samt även på den
första månadsbetalningen för den inbjudna vännen. För att rabatten ska
appliceras behöver den inbjudne bli betalande medlem i minst en månad
och registrera sig via din unika länk, vilken återfinns under ”Konto” i
appen.
Vän-rabatten är endast automatiskt applicerbar för befintliga och nya
medlemmar som betalar via kort. För medlemmar som betalar via
förmånsportal eller faktura kan ingen vän-rabatt ges.
-
2.20 TA MED VÄNNER PÅ ETT GRATIS PASS #
Du kan bjuda in vänner att prova Swiftr genom att ta med dem på ett
kostnadsfritt träningspass. Betalande medlemmar har rätt att bjuda på
obegränsat antal fria träningspass men maximalt ett fritt pass per
extern person.
Det fria passet kan endast nyttjas om den externa personen registrerar
ett konto via den specifika klasslänken som återfinns under respektive
klass i appen. Den externa personen behöver innan klassens start boka
klassen genom appen och checkar in via Swiftrs QR-kod på plats. De fria
träningspassen gäller endast klasser och kan inte användas för
drop-in-träning.
3. ÅNGERRÄTT #
-
3.1 ÅNGERRÄTT ENLIGT DISTANS- OCH HEMFÖRSÄLJNINGSLAGEN #
Om du köper ett medlemskap hos Swiftr har du enligt distans- och
hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den
dagen du ingått avtal med Swiftr, dvs då du godkänt dessa
medlemsvillkor. Om du ångrar ditt köp måste du mejla till
hello@swiftr.se. I ämnesraden skriver du "Ångerrätt". Ångerrätten
gäller endast så länge du inte har börjat träna med Swiftr och/eller
använda tjänsten (dvs. bokat in dig på klasser eller besökt en studio).
Swiftr betalar tillbaka din medlemskostnad inom 30 dagar från det att vi
har mottagit din ångeranmälan via mejl. Observera att ångerrätten endast
gäller när du startar den första medlemsperioden.
För att få snabbast hjälp från Swiftr rekommenderar vi dig att mejla oss
enligt ovan instruktioner, men du kan även använda dig av
Konsumentverkets ångerblankett. Den hittar du här:
https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
4. RESERVATION #
Swiftr reserverar sig för eventuella bugg- eller installationsfel och kan
inte hållas ansvarigt för skada som en följd av sådan felaktighet. Swiftr
ansvarar inte för, och ersätter inte förlust av eller skada på, saker som
medlemmen orsakar under användning av Swiftrs tjänster.
Swiftr tar inte ansvar för eventuell skada eller bemötande som du som medlem
får hos tredje part, såsom partnerstudios eller någon annan av Swiftrs
samarbetspartners. Uppmärksamma att vid samarbete med tredje part kan denne
tillämpa separata villkor som innebär att du som medlem och utnyttjare av en
tredje parts tjänster eller erbjudande är bunden att efterfölja dessa
villkor.
Swiftr tar inte ansvar för innehållet i dessa villkor och vi uppmanar våra
medlemmar att läsa igenom samtliga sådana eventuella villkor.
Du som medlem ansvarar själv för allt material du delar med oss såsom via
Swiftrs hemsida eller applikationer. Swiftr tar inte ansvar för sådant som
utomstående publicerar på våra sociala kanaler.
Swiftr ansvarar inte för skada på dig eller skada orsakad av dig i samband
med träning hos våra partnerstudios. Undvik skador på dig själv och andra
genom att använda rätt typ av utrustning, visa hänsyn, undvika smycken och
klockor eller dylikt som skulle kunna ramla av och orsaka någon skada.
Om du som kund hittar ett kryphål eller en bugg i systemet som gör att
medlemskapet inte fungerar som överenskommet ska du meddela oss på Swiftr.
Det är inte tillåtet att systematiskt utnyttja buggar och kryphål till sin
fördel. Du som kund är skyldig att betala för perioden som medlemskapet har
varit aktivt.
5. KUNDTJÄNST #
Om du har frågor kring ditt medlemskap eller om du av någon annan anledning önskar nå vår kundtjänst finns vi
tillgängliga för dig på mejl, hello@swiftr.se samt i
chatten.
6. PERSONUPPGIFTER #
För fullgörandet av avtalet är Swiftr skyldigt att samla in personuppgifter.
Med personuppgift avses all slags information som direkt eller indirekt kan
hänföras till en fysisk person som är i livet. De uppgifter som lämnas vid
registreringen behandlas av Swiftr. Du har rätt att en gång per år begära
utdrag för den information som finns registrerad om dig. Om några uppgifter
är felaktiga, ofullständiga eller missvisande rättar vi självklart till dem
om du meddelar oss. Du kan även begära att få uppgifterna om dig raderade.
Swiftr använder endast uppgifterna för fullgörandet av avtalet och säljer
inte personuppgifterna vidare till tredje part. Genom godkännande av dessa
villkor (Medlemsvillkor) godkänner du även Swiftrs insamling och behandling
av dina personuppgifter.
7. FORCE MAJEURE #
Swiftr befrias från att fullgöra leverans om särskild omständighet utanför
Swiftrs kontroll och som Swiftr skäligen inte kunde ha räknat med vid
avtalets träffande. Exempel på dessa innefattar arbetskonflikt,
naturkatastrof, eldsvåda, olycksfall, krig, myndighetsbeslut eller annat
förhållande som har legat utanför Swiftrs kontroll och som väsentligen
inverkar på Swiftrs möjligheter till fullgörande av avtalet.
8. RÄTTIGHETER VARUMÄRKE #
Samtliga av Swiftrs applikationer, varumärken, logotyper, domännamn etc. är
Swiftrs egendom och får ej använda Swiftrs varumärke i vare sig kommersiellt
eller icke-kommersiellt syfte utan Swiftrs medgivande.
9. TVIST #
Swiftr strävar efter att samtliga kunder ska vara nöjda. Vi försöker alltid
att i första hand komma överens med dig om någonting har blivit fel. Om vi
trots våra ansträngningar inte kan komma överens rekommenderar vi dig att
vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden för en oberoende prövning.
Självklart följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
10. FÖRETAGSINFORMATION #
Sweden:
Swiftr AB
c/o Epicenter
Mäster Samuelsgatan 36
111 57 Stockholm
Bankgiro: 5119 – 3191
Bank: SEB
Organisationsnummer: 559054 - 9894
Mejl: hello@swiftr.se
Senast uppdaterad: 1 Juli 2022